26 Şubat 2017 Pazar

Mihri Müşfik Hanım kimdir? Mihri Müşfik Hanım neden doodle oldu?

Mihri Müşfik Hanım kimdir? Mihri Müşfik Hanım neden doodle oldu?


Mihri Müşfik Hanım, Google'ın doodle tasarımları arasındaki yerini aldı. Google kullanıcıları yeni doodle tasarımının üzerine tıkladığında Mihri Müşfik Hanım'ın doodle yapılmasının nedenini öğrenebiliyor. Peki, Google tarafından unutulmayan ve Türk sanatına önemli katkıları bulunan Mihri Müşfik Hanım kimdir?

mihri müşfik hanım


Mihri Müşfik Hanım, arama motoru Google tarafından unutulmadı. Kullanıcılar, Google ana sayfasına sayfasında Mihri Müşfik Hanım'ın mesleğiyle ilgili bir ipucu edinebiliyor. Tatil günlerini ve yıl dönümlerini kutlamak, ünlü sanatçıları, kâşifleri ve bilim insanlarını anmak amacıyla eğlenceli, şaşırtıcı ve bazen de spontane değişiklikler yapan Google'ın yeni Doodle tasarımı üzerinde Mihri Müşfik Hanım'ın 131. doğum günü olduğu bilgisi veriliyor. 
Mihri Müşfik Hanım, Mihri Rasim, (d. (1886, İstanbul- ö. 1954, New York), Türk ressam
Türkiye’de çağdaş resim çalışmalarını ilk başlatan kadın ressamdır. Özellikle portreleriyle tanındı. Tanınmış kişilerin portrelerini yaptı; portresini yaptığı kişiler arasında Mustafa Kemal Atatürk ve Papa XV. Benedict de vardır. Kız öğrencilerin devam ettiği bir Güzel Sanatlar Akademisi olan İnas (Kız) Sanayi Nefise Mektebi'nin ilk kadın yöneticisi oldu; pek çok kadın ressamın yetişmesine emeği geçti. Resme olan tutkusu nedeniyle aristokrat yaşamını terk etti, bohem ve yoksul bir yaşam sürdü. Ressam Hale Asaf'ın teyzesidir.

Yaşamı

1886 yılında İstanbul'da, Kadıköy'ün Bahariye semtindeki Dr. Rasimpaşa Konağı'nda dünyaya geldi. Babası, Askeri Tıbbiye'de ders veren ve "Tıbbiye Nazırı" veya "Tıbbiye Reisi" olarak da bilinen Dr. Çerkez Ahmet Rasim Paşa'dır. Avrupaî bir eğitim gördü. Edebiyat, musikî ve resim ile ilgilendi. Resme olan ilgisi diğerlerine göre ağır basıyordu. Yaptığı bir resmi Sultan II. Abdülhamit'e takdim edince saray ressamı Zonaro’nın öğrencisi oldu; kendisinden Beşiktaş’taki atölyesinde resim dersleri aldı. Böylece Türkiye’de çağdaş resim çalışmalarını başlatan ilk kadın ressam unvanını aldı.



Avrupa'ya gidişi

On yedi yaşındayken bir müzik dinletisinde tanıştığı İtalyan kökenli bir müzik şefinin peşinden Roma'ya kaçtı. Sahte pasaportla gittiği İtalya'da tanıdıklarının yanında bir süre kaldıktan sonra sanat dünyasının merkezi sayılan Paris’e geçti. 52 Montparnasse Bulvarı'ndaki adreste kiraladığı yeri, hem ev; hem de atölye olarak kullandı. Portre ve gravür ağırlıklı resimler yaparak ve evinin bir odasından aldığı kira ile geçimini sağladı. Kiracılarından birisi, Bursalı Selami Paşa’nın Sorbonne’da Siyasi Bilimler öğrenimi yapmakta olan Müşfik Selami Bey idi. Müşfik Selami Bey (İnegöllü) ile evlenen Mihri Hanım böylece sanat dünyasında bilinen "Mihri Müşfik Hanım" adını aldı.
İtalya ve Fransa’da çeşitli sanat okullarda ve atölyelerde öğrenim gören Mihri Müşfik Hanım, dışavurumcu bir anlayışla özgün portreler yaptı. Çağdaş resim akımlarını yakından takip etti. Portrelerinde kübizmin ve ekspresyonizmin etkisi görüldü. En önemli eseri sayılan Naile Hanım portresini bu dönemde, 1908 - 09 yıllarını içeren uzunca bir süreçte meydana getirdi. Eser, İttihat ve Terakki Cemiyeti kurucularından, eski Viyana Sefiri, İstanbul şehreminlerinden (belediye başkanı) Ali Rıza Bey’in annesi, Naile Hanım’ı betimlemektedir

İstanbul'a dönüş

Mihri Hanım, Fransa ile borç anlaşması yapmak üzere Paris'te bulunan dönemin Osmanlı Devleti Maliye Nazırı Cavit Bey ile bir davette tanıştı. Cavit Bey'in Maarif Nazırı'na bir telgraf göndererek Mihri Hanım’dan kızlar için açılacak güzel sanatlar okulunun kurulmasında yararlanılmasını önerince, Mihri Müşfik Hanım 1913 yılında İstanbul Darülmuallimat (Kız Öğretmen Okulu) resim öğretmenliğine atandı. Bu okul, Müslüman halkın kızlarının devam ettiği en yüksek eğitim kuruluşu idi. Burada, öğrencilerini etkileyen ve sevilen bir öğretmen oldu
1914 yılında kız öğrencilerin yüksek öğrenim görmelerine ve güzel sanatlar alanında yaratıcılıklarını değerlendirmelerin imkan vermek üzere İnas Sanayi-i Nefise Mektebi açıldı. Dönemin Maarif Nazırı Ahmet Şükrü Bey ile görüşerek kız öğrenciler için Sanayi-Nefise Mektebi'nin kurulmasını isteyen Mihri Müşfik Hanım'ın okulun açılmasında Mihri Hanım'ın büyük rolü oldu.
Mihri Hanım, bu kurumun resim atölyesine öğretmen oldu ve matematikçi Salih Zeki Bey’den sonra Ömer Adil Bey ile birlikte okulun müdürlüğüne getirildi. İnas Sanayi-i Nefise’nin ilk kadın yöneticisi olan Mihri Hanım'ın, kızları açık havada resim yapmaya, modelden çalışmaya ve kadın ressamları ilk kez toplu bir sergi açmaya teşvik etti. Pek çok kadın ressamın yetişmesinde katkısı oldu. Bu resamlardan bazıları Nazlı Ecevit, Aliye Berger, Fahrelnisa Zeid’dir.

Edebiyat-ı Cedideciler

İstanbul’da bulunduğu dönemde, İbrahim Çallı, Hikmet Onat, Fikret Adil, Namık İsmail gibi ressamların yanı sıra Tevfik Fikret ile dost oldu. Edebiyat-ı Cedide şairlerinin yazdıklarını resimleyerek bir “Edebiyat-ı Cedide Resmi” yarattı.
Ruşen Eşref Ünaydın, Tevfik Fikret ile ilgili anılarında, şairin Mihri Hanım ile ilgili yorumlarını şöyle dile getirir:
Yukarıda bir hanım var. Resimler yapıyor. Bir de «Rübab»ı o kadar güzel yorumluyor ki, yazdıklarım bu kadar anlamlı mı imiş!diye şaşırıyorum.

Kurtuluş Savaşı yılları

1919 yılında aniden İtalya’ya gitti. Bu ani gidişinin nedeninin, İttihat ve Terakki Cemiyeti mensuplarıyla olan yakın ilişkilerinin, onu işgal altındaki İstanbul’da zor duruma düşürmesi olduğu sanılmaktadır. Mihri Hanım’ın, bu dönemde tutuklanan Hüseyin Cahit ve Cavit Beylerii ıziyaret etmesi, basında aleyhine yazılar çıkmasına neden oldu. Bu kargaşa döneminde, bir yıl için gittiği İtalya’dan geri döndüğünde, iki yıl daha İnas Sanayi-i Nefise’de ders verdi. Bu arada kötü alışkanlıklar ve sosyal çalkantılar nedeniyle Mihri Müşfik Bey ile iyi yürümeyen evliliği boşanma ile sona erdi.
Mihri Hanım, 1922 yılında Yunan ordusunun denize dökülmesinin ardından Mustafa Kemal’i mareşal üniformasıyla ayakta canlandıran yaklaşık 3m yüksekliğinde bir portresini yaptı ve Çankaya Köşkü’ne götürerek kendisine sundu. Bu, Cumhuriyetin ilanından sonra bir Türk ressam tarafından yapılan ilk Atatürk portesi'dir. Daha sonra Yugoslav Kralı Alexander hatırasına Yugoslavya'ya hediye edilen bu tablo,II. Dünya Savaşı sırasında Belgrad Sarayı'nın tahrip olması sonucu kayboldu; 1990’larda bulundu.

Mihri Müşfik Hanım, şiirleri resimlemenin yanı sıra Edebiyat-ı Cedideci şairlerin portrelerini çizdi. 1915’te Tevfik Fikret’in ölümü üzerine yüzünün kalıbını alarak heykelini yaptı. Bu, Türkiye’de yapılan ilk mask çalışmasıdır. Mask, Aşiyan Müzesi'nde sergilenmektedir.

16 Eylül 2010 Perşembe

Partnerinizde Sertleşme Sorunu Varmı ?

14 ülkeden 14 binin üzerinde kadın üzerinde Bayer tarafından yaptırılan Cinsellik ve Modern Kadın Araştırması, kadınların ereksiyon sorunları konusunda kafa karışıklığını da ortaya koyuyor. Kadınların, sertleşme sorununu ve nedenlerini nasıl algıladığına bakıldığında, ''eşlerindeki hangi durumların tam olarak ED anlamına geldiği'' konusunda bilgi düzeylerinin net olmadığı, bu araştırmayla anlaşıldı. Kadınların yüzde 25’inin ereksiyon zorluklarını ''tam bir ereksiyon yokluğu'' olarak algıladığı ortaya çıktı.

Bu çalışmadan yola çıkan araştırmacılar, sertleşme sorununu ortaya çıkarabilmek için kadınların da eşlerini test edebileceği, sorunun olup olmadığını ölçebileceği skalalar geliştirdi.
Lizbon’da düzenlenen 10. Avrupa Cinsel Tıp Birliği Kongresi’nde de gündeme gelen bu skalalara neden gerek duyulduğunu, Birliğin Genel Sekreteri Dr. John Dean, şu şekilde açıkladı: ''Kadınlar tarafından cevaplanacak soruları geliştirdik çünkü bu skala, erkekteki sertleşme sorununun (ED) varlığının kadın tarafından değerlendirilmesini sağlıyor. Sertleşme sorunu erkeklerin sorunu ama kadınlar burada çok önemli. ED sadece erkeği değil aynı zamanda tespit ve tedaviye aracı olmada önemli bir rol üstlenebilen partnerini de etkiler.''

Araştırmada kadınlara ereksiyon zorluklarını nasıl tarif edecekleri veya açıklayacakları soruldu. Kadınların birden fazla seçeneği işaretlediği görüldü.


Erken boşalmayla karıştırılıyor

Araştırmaya katılanların yüzde 32’si ''bir ereksiyonu sürdürmekte zorlanma'' seçeneğini işaretlerken, yüzde 30’u ''yeterli sertlikte bir ereksiyon sağlamada zorluk'' şıkkını seçti. Yüzde 22’si de ''bilmiyorum'' yanıtını işaretledi.

Araştırmanın en dikkat çeken bulgularından biri de katılanların dörtte birinin erken boşalmayı bir tür ereksiyon güçlüğü olarak görmesiydi. Bu seçeneği işaretlemeye en fazla yakın olanlar G. Afrikalı kadınlardı (yüzde 42). Suudi Arabistanlı kadınların yüzde 35’i ve Türk kadınlarının yüzde 33’ü de yine bu seçeneği işaretledi.

Dr. John Dean, ''Dünyanın farklı ülkelerindeki kadınlar arasında bilgi ve tutumlar bakımında önemli değişkenlikler olsa da ED ve tedavi seçenekleri konusunda kadınların daha fazla bilgilendirilmelerine ihtiyaç olduğu açıkça görülmektedir. Bu nedenle kadınlara ED’nin nedenleri, onunla ilişkili başka önemli sıhhat sorunları ve tedavisi hakkında bilgilenme fırsatının sunulmasının erkeklerin sağlığının iyileştirilmesinde önemli etkisi olacaktır'' diyor.

Tedavi hakkında bilgi düzeyi

Dünyadaki kadınların yüzde 59’u sertleşme sorunu (ED) hakkında iyi bilgi sahibi olmadıklarına veya hiç bilgi sahibi olmadıklarına inanıyorlar. Yüzde 74’ü bu konuda bilgi sahibi olduğunu belirten Suudi Arabistanlı kadınlar, bu eğilime ters düşüyor. Bu konuda çok belirgin bölgesel farklılıklar mevcut; Güney Amerikalı kadınların yüzde 71’i ED hakkında doğru düzgün bilgilere sahip olmadıklarına inanırken, Avrupalı kadınlarda bu oran yüzde 59’du. En fazla bilgi eksikliği yüzde 86 oranıyla Meksikalı ve yüzde 76 oranıyla İspanyol kadınlarda kaydedildi.

Eşinizde ED var mı? Test edin!

Bu testle kadınlar eşlerinde sertleşme sorunu (ED) olup olmadığını ölçebilir. Aşağıdaki soruları geçmiş 6 aya yönelik cevaplandırın. Yalnızca bir seçeneği işaretleyin.

1) Partnerinizin sertleşmesi ne sıklıkta cinsel birleşme için yeterli olmaktadır?

Neredeyse hiçbir zaman
Birkaç kez
Bazen
Genellikle
Hemen hemen her zaman

2) Cinsel birleşme esnasında partnerinizin sertliğini koruyabilme kabiliyeti ne sıklıktadır?

Neredeyse hiçbir zaman
Birkaç kez
Bazen
Genellikle
Hemen hemen her zaman

3) Cinsel birleşme esnasında partnerinizin seksin sonuna kadar sertliğini koruyabilmesi ne kadar zordur?

Son derece zor
Çok zor
Zor
Biraz zor
Zor değil

4) Partnerinizin ereksiyon olabilme ve bunu devam ettirebilme güvenini nasıl puanlarsınız?

Çok düşük
Düşük
Orta
Yüksek
Çok yüksek

5) Partneriniz cinsel birleşme performansından dolayı ne sıklıkta üzgün ya da depresiftir?

Neredeyse hiçbir zaman
Birkaç kez
Bazen
Genellikle
Hemen hemen her zaman

6) Cinsel birleşmeniz partneriniz için ne sıklıkta tatmin edicidir?

Neredeyse hiçbir zaman
Birkaç kez
Bazen
Genellikle
Hemen hemen her zaman


Değerlendirme:
5. soru hariç tüm soruların şıklarına yukarıdan aşağıya doğru 1,2,3,4,5 olarak puan verin. 5.soruda ise tam tersi, şıklara 5,4,3,2, 1 olarak puan verin. Daha sonra puanlarını toplayın. 24 ya da altı olan skorlar, eşinizde ereksiyon yetersizliği olduğunu gösterir. Sorun saptanan eşin hemen uygun bir tedavi tavsiyesinde bulunacak uzman doktora gitmesi öneriliyor.